Klik Di Sini

Klik Di Sini

Klik Di Sini

MOTIVASI PEPERIKSAAN-SEMINAR PECUTAN AKHIR PEPERIKSAAN


Kota Bharu- Rabu, 16 Jun telah berlangsung seminar pecutan akhir peperiksaan yang diadakan di Hotel Raudhah, Kota Bharu Kelantan sempena cuti sekolah jun 21010. Seminar ini adalah anjuran Amalan Belajar Sdn.Bhd dengan kerjasama Itqan Event Management. Sasaran bagi seminar ini terbuka kepada sekolah rendah dan menegah yang berminat untuk menyertai. Dalam seminar ini pelajar akan bersama-sama dengan pakar motivasi iaitu Dr. Syukri dan juga Azir Ismail yang membantu pelajar dalam menghadapi peperiksaan yang akan menjelang tidak lama lagi.



Melihat kepada situasi sekarang, ramai daripada pelajar gemar belajar di saat-saat akhir menjelang peperiksaan. Mereka lazimnya berusaha berhabis-habisan di bulan-bulan terakhir menjelang peperiksaan. Seminar pecutan akhir peperiksaan boleh membantu pelajar dalam membuat persiapan akhir yang lebih intensif, bijaksana dan berkesan.



Antara fokos utama seminar ini adalah untuk mendorong serta membantu pelajar agar mereka bijak menggunakan sepenuhnya baki masa yang ada menjelang peperiksaan. Selain itu memaksimunkan ulangkaji/ latihtubi beberpa bulan sebelum peperiksaaan. Apa yang menarik dalam seminar ini, Dr Syukri membekalkan tip-tip penting menjawab soalan peperiksaan agar membantu pelajar mendapat markah yang semaksimun mungkin.

Sebagai pelajar harus bijak menangani tekanan peperiksaan dengan lebih bijaksana. Tukarkan stres negatif kepada stres positif agar pelajar dapat mengimbangi serta dapat menjawab peperiksaan dengan hati yang ceria dan penuh keyakinan. Pelajar juga disarankan agar memupuk sikap positif, daya juang dan disiplin yang tinggi menjelang peperiksaan nanti. Jadi, sebagai pelajar mereka juga harus mempunyai hubungan yang baik dengan Allah dan manusia agar menjadi insan yang berilmu pengetahuan serta dipandang mulia oleh masyarakat luar sana.

Yang di belakang belum kalah, jadi jangan berputus asa yang di hadapan belum menang, jadi jangan leka....selagi peperiksaan belum bermula.....berakhir!! -Dr. Syukri Abdullah


ayuh adik-adik semua.....selagi kita ada wawasan, kita PASTI berjaya..